Kunskapsklubben, Folkuniversitetet

Forskning till folket

  • digitalt
  • koncept
  • print
  • rörligt

Studieförbundet Folkuniversitetet bedriver folkbildning och vuxenutbildning i hela Sverige. Deras vision är att genom kunskap och skapande ge människor förutsättningar för ett rikare liv. 2016 skulle Folkuniversitetet lansera ett nytt format för att förmedla forskningsinformation. Ambitionen var att paketera forskning i form av upplevelser som befinner sig mellan kunskap och kultur. Vårt uppdrag – att ta fram ett namn och kommunikativt koncept för att lansera och marknadsföra satsningen.

Vi ville få forskningskommunikation att verka roligt istället för svårt och otillgängligt. Därför behövde vi hitta ett uttryck som skulle kunna väcka nyfikenhet och förmedla den lekfullhet och kreativitet som finns i satsningen, utan att det skulle bli barnsligt. Det behövdes en visuell hierarki mellan avsändare, koncept och enskilda evenemang. Och vi behövde kunna förmedla mycket information på flera olika nivåer utan att det skulle bli rörigt.

Vår lösning byggde på en levande ram som både är bärare av information och illustrationer relaterade till olika ämnen. Vi tog också fram ett bildmanér för att kunna lyfta fram forskarna på ett intressant sätt. Ja, och så har vi jobbat med de grundläggande budskapen. Och namnet.

Kolossal är en del av Södra Esplanaden — Kreativ studiohej@kolossal.seKungsgatan 4, 223 50 LundFölj oss på Facebook och Instagram