Kolossal AB

Ett ungt perspektiv

BUFF-2015-logo-2-kolossal

Den kommunikativa utmaningen inför årets festival var att öka antalet besökare genom att bredda målgruppen, utan att förlora i kvalitet och trovärdighet.
Vi ville därför ompositionera festivalen något genom att prata om berättelser ur ett ungt perspektiv snarare än att det är film FÖR barn och unga. Ungas perspektiv är relevanta och intressanta även för vuxna.

Utbudet av sådan film är vanligtvis mycket begränsat på våra biografer och det som finns är i princip enbart amerikansk animerad storfilm. Så utöver det unga perspektivet ville vi lyfta fram att det är kvalitetsfilm från hela världen och att BUFF är en internationell festival som funnits ända sedan 1984 (arrangeras för 32:a året i rad). Allt detta förmedlades i en ordbild där även logotypen, som tidigare haft en undanskuffad plats, fick vara med.

Ett ungt perspektiv innebär stormande känslor. Detta ville vi förmedla i det visuella konceptet genom att använda klotter, drömska former och bildmaterial från filmerna.

Kolossal-BUFF-20152

 

BUFF-2015-detail-kolossal

Kolossal-BUFF-20155

Kolossal-BUFF-20157

Kolossal-BUFF-20156

BUFF-2015-program-5-kolossal_960