Kolossal AB

OPI – varumärke och crowdfunding

OpenProducts-OPI-packaging-5-©kolossal

OPI – Connected and protected

Vi hjälpte Open Products att skapa ett nytt varumärke och lansera deras produkt OPI (Open Products Information Hub). OPI är en fysisk produkt som är ett alternativ till molntjänster för dig som själv vill ha kontroll över din personliga information. Kalender, mejl, kontakter och bilder kan enkelt synkas med produkten i ditt eget hem där den finns krypterad, säker och uppdaterad. Sen kan du förstås enkelt dela informationen, fast på dina villkor.

 

Vi hjälpte till med allt från kommunikationsstrategi till visuell identitet, pressmeddelande, förpackning, presentationsfilm (tillsammans med våra vänner från Apelöga) och crowdfundingkampanjen som lanserade produkten.

Varumärket fick ett eget tilltal med en personlig och intresseväckande ton. Det balanserades av ett rent och tydligt visuellt uttryck med grafik och symboler som verktyg för att förklara hur produkten funkade. Produkten lanserades på crowdfundingplattformen Indiegogo våren 2014 med en kampanj som gav dig möjlighet att förköpa produkten och stödja arbetet.

 

Kampanjen fick in 196% av kampanjmålet och Open Products fick under kampanjperioden uppmärksamhet i flera tekniktidningar och bloggar, bland annat i Computer Sweden och Ny Teknik. Nu finns produkten tillgänglig att köpa på openproducts.com som vi också hjälpt till att klä i varumärkets uttryck.

OpenProducts-OPI-animation-©kolossal

OpenProducts-OPI-packaging-4-©kolossal

OpenProducts-webb-phone-©kolossal

OpenProducts-indiegogo-©kolossal

OpenProducts-©kolossal

OpenProducts-2--©kolossal

OpenProducts-spreads-2-©kolossal