2018 var ett blev den 20 år gamla högskolan Sveriges yngsta universitet. I samband med Malmö högskolas omvandling till universitet 2018 och 20 års-jubileum, fick vi uppdraget att tillsammans med kommunikationsbyrå Länge Leve, utveckla varumärket och den grafiska profilen.
Malmö högskola är ett ungt lärosäte som har haft stor betydelse för utvecklingen av den tidigare arbetarstaden Malmös varumärke. Högskolan har stått för nytänkande, mod och innovation och närhet till verkliga utmaningar i det omgivande samhället. Dessa värden var, och är, fortfarande centrala för varumärket. Men för det blivande universitetet var det också viktigt att förmedla att man nu skulle bli tyngre på forskning, modernare, urbanare och mer internationellt. Det fanns också ett behov av en bredare visuell verktygslåda som bättre skulle kunna särskilja högskolan och möta mångfalden av behov som finns i verksamheten.
Högskolan hade få bärande identitetselement. Utvecklingen av profilen gav oss en möjlighet att skapa en ny stark, dynamisk lösning som kommunicerar det nya universitetet som ett modernt, engagerat och professionellt lärosäte. Resultatet blev ett manér som tar plats med fler element och variationsmöjligheter. Som kan kännas ungt och färgstarkt eller imponerande akademiskt beroende på sammanhang. Alltid utan att tappa udd, trovärdighet eller igenkänning. En passande lösning för ett ungt universitet mitt i samhället och mitt i en stad med stark karaktär.