När Malmöfestivalen mötte publiken igen i augusti 2022, efter två år i pandemiträda, var det i en ny färgstark kostym. Konceptet tog vi fram redan inför 2020 då vi blev upphandlade på nytt av Malmö stad för detta drömuppdrag – att kommunicera en underbart brokig folkfest i ständig förändring. Men av skäl som alla känner till, blev det ingen festival det året och inte heller året därpå. Därför var vi extra taggade på att få se det gå live. Malmöborna var också märkbart sugna på festival – publikrekord slogs (1,5 miljoner besök på 8 dagar!) och arrangörerna kunde inte varit nöjdare.
Sedan vi börjande jobba med festivalen 2017 har vi försökt att fånga festivalkänslans ”extra allt” på olika men ändå bekanta sätt. Det uppdaterade konceptet är en abstrakt och organisk mönsterkomposition som funkar lika bra i tryckt som digitalt material. Allra bäst gör det sig kanske i rörligt format. Som när det mjukt böljande manéret ramade in artistpresentationerna på den stora scenen.
Förutom den digitala närvaron har festivalen i vanlig ordning synts över hela staden på vepor, skyltar och utomhusannonsering.
Programtidningen trycktes i imponerande 255 000 ex och delades ut till alla hushåll i Malmö, Lund, Vellinge, Arlöv och Burlöv. Och slog återigen webben på fingrarna som primär informationskälla. (Malmöfestivalens publikundersökning 2022)