Till 2024 års festivalmanér introducerade vi en ny intensiv färgpalett i lila och persika med accenter i gult. De repeterande vektorformerna skapar ett rytmiskt och pulserande formspråk som fick komma till liv på sociala medier, rörliga stortavlor och på de stora skärmarna på Stora scenen och Fontänen-scenen.
I år blev festivalen med ny hemsida utvecklad av Simma Lugnt. Vi gav stöd i implementeringen av festivalens visuella identitet. I samband med arbetet rekommenderade vi en översyn av festivalens typografi, dels för att ge förutsättningar för större variation (fler vikter), men framför allt för att skapa större enhetlighet mellan webb och trycksaker. Vi tog fram en helt ny typsnittsfamilj, Malmöfest, inspirerad av Avant Garde – festivalens profiltypsnitt sedan många år tillbaka, men nu omritad från grunden. Typsnittet kommer i fem vikter från Light till Bold och utöver dessa en sjätte displayvariant, Black Rounded. Det superfeta rundade typsnittet har blivit synonymt med festivalen och spelar en stor roll i att knyta samman de visuella manéren från år till år. Det nya typsnittet innebär att festivalen kan arbeta konsekvent med typografin på webben, i digitala dokument och i tryckt material. Och medarbetarna kan nu dela med sig av typsnitten internt utan att behöva tänka på typsnittslicenser.
Likt tidigare år tog vi bland annat fram tryckt festivalprogram, scenanimationer och artistpresentationer, säkerhets- och personalhandbok, eurosize-affischer, mat- och festivalkartor, backstage- och ackrediteringspass, mallar för inlägg till sociala medier, diverse foliering, scenmarkörer och stolpvepor.